Introductie

Deze website is opgericht door de Stichting 401NederlandseOperaster ondersteuning van Nederlandse en Vlaamse operacomponisten. De website begeleidt het opera handboek van Nederlandse opera's in wording, waar René Seghers sinds vijf jaar aan werkt. Daarin komt een compleet overzicht van alle in Nederland gepubliceerde opera's uit de periode 1680–2016. Verrassend genoeg zijn er namelijk meer dan 400 Nederlandse opera's gecomponeerd tussen Carolus Hacquarts & Dirk Buysero’s De triomferende min uit 1680 tot en met, momenteel, De Polen in Zuid van Caroline Ansink. Vandaar ook de naam: 401NederlandseOperas.

In het boek zullen alle namen, titels, wereldpremières en waar mogelijk ook premièrecasts zullen in een chronologisch overzicht worden geplaatst. Daarnaast zal van de beste 250 titels een beschrijving van de muziek, een samenvatting van de inhoud en een toegankelijke duiding van de muzikale hoogtepunten worden gegeven. Dit gebeurt in combinatie met informatie over de componist en zijn plaats in de tijd.

Online zullen wij actuele premières van Nederlandse en Vlaamse opera's gedetailleerd in beeld brengen. Informatie over componisten en werken zijn professioneel en gedetailleerd, maar toegankelijk geschreven. Opera's en componisten worden niet alleen in woord en beeld ontsloten, maar ook audiovisueel. Door hoogtepunten te laten horen in hun context, komen deze werken plotseling tot leven.

Doel is deze werken te ontsluiten voor een bredere doelgroep, zowel nationaal als internationaal.

I

Opera/componist van de maand

Iedere maand zullen wij een opera en een componist speciaal belichten. Soms zullen deze met elkaar samenhangen, maar soms zullen deze ook los van elkaar staan. Het focus zal liggen op agendavoorstellingen of die opera's, welke op lp/cd/dvd/downloads verkrijgbaar zijn of die zullen verschijnen. Wij geven ook zelf opnamen uit.

II

Reveil van Nederlandse opera’s

Het einddoel van 401NederlandseOperas.nl is een heus reveil van Nederlandse Opera’s te bewerkstelligen door concerten, opvoeringen en uitgaven daarvan op cd/dvd/internet te realiseren. Dat is even ambitieus als eenvoudig, want meer dan 8 zangers, een koor, orkest en een zaal heb je daar in de meest veeleisende vorm niet voor nodig.

III

Reveil van Nederlandse vocale cultuur

Een vanzelfsprekend gevolg van zo'n reveil van Nederlandse muziek is een reveil van de Nederlandse vocale cultuur. Nederlandstalige rollen zijn namelijk per definitie uiterst lastig met buitenlandse zangers te bezetten. Door de samenwerking met zustersite 401DutchDivas hebben wij een heel specifiek zicht op de grootste talenten in Nederland en België, die wij steeds bij onze concerten zullen betrekken en promoten zoals dat momenteel gebeurt met opvallende 401NederlandseOperas ontdekkingen als sopraan Jolien De Gendt, tenor Denzil Delaere en pianist Pieter Dhoore.

IV

CD/Download–producties

Met de Gentse premiere van Karel Miry's Charles Quint zijn wij begonnen met het produceren van eigen opera-opnamen. Er volgden nog Wagneaars  De Schipbreuk (YouTube video), diverse Opera Spanga producties en momenteel werken wijaan de uitgave op video van Gevaerts Le capitiane Henriot en Karel Miry's Bouchard d'Avesnes. Het voorlopige hoogtepunt in deze publicaties is natuurlijk het unieke eerste 401NederlandseOperas concert van 26 april 2015, met liefst 16 aria's en duetten uit Nederlandse en Vlaamse opera's die soms al meer dan 180 jaar niet meer hebben geklonken. Daarop ook de wereldpremière van fragmenten uit Harry Mayers opera Faust. Momenteel zijn wij met diverse partijen in gesprek om dit experiment ook met andere opera's en concerten voort te zetten, teneinde deze werken internationaal tegankelijk te maken (70% van de bezoekers van de website komt van buiten de Benelux).

V

Nieuwe initiatieven

BOEK

DIGITALISEREN PARTITUREN

Naast het schrijven van het handboek van Nederlandse oepra's heeft de Stichting in oprichting 401NederlandseOperas een plan ontwikkeld voor de digitalisering van alle Nederlandse operapartituren, teneinde deze te ontsluiten en toegankelijk te maken. Alle nog bestaande partituren worden opgespoord, gedigitaliseerd en door een team van deskundigen beoordeeld op muzikale kwaliteiten. ‘Het werk’ bestaat derhalve behalve uit het schrijven vooral uit het opsporen en digitaliseren van de partituren en de documentatie die daarover nog bestaat.

De uitdaging

De uitdaging waar wij ons voor geplaatst zien laat zich eenvoudig schetsen: alleen al het digitaliseren komt neer op 2,5 jaar voltijds scanwerk. Hoewel ik mij voor kan stellen dat menigeen daar tegenop zou zien, had ik eigenlijk de omgekeerde reactie: bij voldoende steun is de complete operageschiedenis van Nederland in slechts tweeëneenhalf jaar tijd veilig te stellen. Eigenlijk is dat een fluitje van een cent...

BtH, AvH, RS