401Concerts 23 IMWW - CD Presentatie Tivoli Vredenburg

IMWW – CD presentatie ‘Nederlandse Heldentenor Aria’s Vol I – 1850-1950.

In Memoriam Wolter Willemsen
Hendrik Vonk (Heldentenor)
Paul de Boer (keyboards)
Emily Bastens (electrische harp)

Partners: Nederlands Muziek Instituut, Toonkunst, Muziekcentrum van de Omroepen

31 Maart 2019
Lokatie: Tivoli Vredenburg, Open Stage
Tijd: 14.00-15.00

Live hoogtepunten uit:
Cornelis van der Linden: MISS SIMMONS OF KANSANS (1907)
Theodorus Verhey: JOHANNISFEIER AUF AMRON (1880)
Frits Koeberg: BLOEMENKIND (1917)
Simon van Milligen: DARTHULA (1899)
Richard Hageman: CAPONSACCHI (1932)
Cornelis van der Linden: LEIDEN ONTZET (1882)

De CD Nederlandse Heldentenor Aria’s Vol I – 1850-1950'

cdHeldentenorDe CD presentatie ‘Nederlandse Heldentenor Aria’s Vol I – 1850-1950' stond in het teken van het overlijden van onze pianist Wolter Willemsen medio 18 juni 2018, twee weken voor we met hem de puntjes op de 'i' konden zeten in een finale studio-sessie. Van het live materiaal uit de jaren daarvoor en enkele verkennende studiosessies hebben wij deze unieke CD met louter wereldpremieres in de moderne tijd en ook een hanvol abolute Nederlandse Opera-wereldpremieres kunnen samenstellen. Omdat de sessies onvoltooid zijn gebleven is het eindresultaat van de opnames akoestisch niet overal geëfend.

De live opgenomen tracks hebben de beperkingen van live opnames, vooral met betrekking tot deze en gene piano. Toch klinkt Wolters unieke spel overal vol door, maar hier en daar hadden we hem een mooie Bösendorfer gegund. Enkele passages die hij zelf niet meer kon afmaken zijn bij het afmixen door klaviertijger René Rakier ingespeeld. Dat gezegd hebbende zijn wij bijzonder trots op deze rijk gedocumenteerde en prachtig vormgegeven CD met ENgelse en nederlandse teksten en alle aria-teksten. Zo luxe als deze CD worden niet veel klassieke CD's meer uitgegeven vandaag de dag. Waat Wolter Willemsen betreft kan ik kort zijn: hij was een uniek mens met twee bijzondere gaves. Een van die twee talenten was zijn wiskundige begaafsheid. Door zijn complete onthechting van het materiële en de wereld om hem heen werd zijn talent niet opgepikt. Als pianist was Wolter waarschijnlijk een van de meest onderschatte talenten uit de naoorlogse muziekgeschiedenis.

Het CD-programma bevat onderstaande titels.

Cornelis Dopper – Wilhelm Ratcliff [1900 Willemsen]
Robert Vorstman – Seelenkampf (1898 Vonk, Willemsen)
Emile von Brucken Fock – Seleneia [1895 Vonk, Willemsen, Hiemstra]
MC Van de Rovaart – Der verwunschene Prinz (1895 Vonk, Willemsen)
Charles van der Does – Le Roi de Bohème (1852 Vonk, Willemsen)
Carel Oberstadt – De Scheveningers (1940 Vonk, Willemsen)
Cornelis Dopper – Frithjof (1895 Vonk, Willemsen)
Cornelis Dopper – De Blinde van Casteel Cuillé (1894 Schilstra, Willemsen)
Gerard von Brucken Fock – Jozal (1911 Vonk, Willemsen/Rakier)
Ernest Mulder – Daphne (1935 Schilstra, Vonk, Willemsen)

Tivoli Vredenburg Open Stage

FLyerTivoliDe Tivoli-Vredenburg try-out was voor ons doen een wild experiment. Zo was de set met keyboards en elektrische harp 100% elektrisch! Hoewel we dit nooit meer zullen herhalen was het teglijkertijd een unieke ervaring, die we ook niet hadden willen missen. Het is een hele open, aparte locatie, al is deze waarschijnlijk geschikter voor pop en rock-bandjes. Al deze Nederlandse componisten zullen echter vooral blij zijn dat voor het eerst in meer dan 100 iemand überhaupt een noot van deze schitterende vergeten opera’s speelt. De helft van deze titels gold tot voor kort als verloren, tot René Seghers ze terugvond in de archieven van Toonkunst en het Nederlands Muziek Instituut.